Visie en Missie

Visie & Missie

SBO nieuwHessen is een Christelijke speciale basisschool waar kinderen vanuit optimisme betrokken worden bij hun eigen ontwikkeling. Binnen een veilige (leer)omgeving werken we planmatig aan de verbetering van onze primaire taak: voor elke leerling een zo passend mogelijk aanbod realiseren. Begeleid door een deskundig team wordt vanuit de relatie gebouwd aan ontwikkeling van capaciteiten van kinderen op weg naar zelfstandigheid.

Schoolconcept

Het onderwijs is handelingsgericht en ingericht volgens de 1-Zorgroute. Dit houdt in dat we planmatig en cyclisch werken aan de individuele onderwijs- en opvoedingsvragen van het kind. Deze worden vertaald in groepsplannen die het handelen van de leerkracht binnen de groep beschrijft. Afstemming op de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind wordt zo gerealiseerd. Daarbij zijn de drie basisbehoeften van een kind: autonomie, relatie en competentie het uitgangspunt. Het positieve pedagogische klimaat is voorwaardenscheppend voor optimale leerprestaties. Veiligheid en geborgenheid worden geboden door het eenduidig pedagogisch handelen van alle professionals in de school. Belangrijke factoren hierbij zijn sfeer, ritme en structuur.  

Voor elk kind is het persoonlijk ontwikkelingsperspectief leidend. Dit ontwikkelingsperspectief beschrijft de te volgen onderwijsroute voor de periode dat de leerling op nieuwHessen zit. Deze route wordt minimaal 2 keer per schooljaar met de ouders en met het kind zelf besproken. Het uitgangspunt: ‘vanuit reële maar ambitieuze doelen koersen op kansen en talenten van het kind’.

Koers

SBO nieuwHessen baseert de koers op basis van de analyses van de opbrengsten van de leerling populatie. Deze leerling populatie kent een steeds groter wordende diversiteit van leerling kenmerken. De reden van deze verandering is tweeslachtig, enerzijds komt dit door het complementaire en verbreedde karakter van de school dat thuis nabij onderwijs mogelijk maakt voor alle type leerlingen, anderzijds is de verzwaring van de populatie inherent aan de ontwikkelingen van Passend onderwijs.

Op deze ontwikkeling willen we een passend antwoord geven door uitsluitend het multidisciplinaire karakter van benadering te hanteren en de leerkracht stevig in de regie te positioneren. Externe expertise invoegen in de school, conform de visie van nieuwHessen, is hier een belangrijk onderdeel van.